Pentru cei care nu știu, Stellantis este numele mega-corporației rezultate din fuziunea Fiat-Crysler cu PSA. Sub această umbrelă găsim mărci de tradiție ca Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Jeep, Alfa Romeo, Lancia sau Maserati. Corporația are 300.000 de angajați și capacități de producție în 30 de țări. Este lider de vânzări în Europa. Așadar, orice veste vine dinspre Stellantis ar trebui să ne facă atenți.
Acum câteva zile, Carlos Tavares, directorul general al grupului, a declarat că presiunea exercitată din exterior asupra producătorilor auto de a accelera trecerea la vehicule electrice ar putea duce la pierderea de locuri de muncă și la scăderea calității mașinilor.
Tavares, care a ocupat o poziție înaltă și în conducerea Renault, afirmă că nerăbdarea guvernelor și a investitorilor de a grăbi tranziția totală la EV-uri va împinge la o creștere a costurilor de producție pe care nici producătorii, nici cumpărătorii nu o pot amortiza.
"Ceea ce s-a decis este să se impună industriei de automobile o electrificare care generază costuri mai mari cu 50% faţă de un vehicul convenţional. Nu putem transfera 50% din costurile suplimentare în sarcina consumatorul final, deoarece majoritatea consumatorilor din clasa de mijloc nu vor putea plăti", a spus Carlos Tavares.
Directorul Stellantis a mai spus un lucru interesant, anume că toate tehnologiile incorporate în mașinile electrice trebuie să fie testate judicios înainte de intrarea în producție, și că testarea acestora nu se poate face de pe azi pe mâine. Pentru că, dacă se face pe repede-înainte, apar cazuri tragi-comice ca cel al Chevrolet Bolt pe care-l relatam acum câteva săptămâni.
Tavares a dezvăluit că Stellantis urmăreşte să evite concedierile de personal prin creşterea productivităţii într-un ritm mult mai rapid decât media la nivelul industriei auto, dar că nu știe sigur dacă acest lucru va fi posibil:
"În următorii cinci ani, trebuie să ajungem la o productivitate de 10% pe an... într-o industrie care este obişnuită să ofere o îmbunătăţire a productivităţii de 2-3%. Viitorul ne va spune cine va putea face acest lucru şi cine va eşua. Împingem industria la limită." a mai spus Tavarez, citat de Agerpres.
Pe lângă criza cipurilor și presiunea investitorilor din „bula” EV, criza industriei auto este agravată şi de politicile guvernamentale care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Uniunea Europeană, California şi alte jurisdicţii şi-au stabilit obiective vizând încetarea vânzărilor de vehicule cu combustie internă până în 2035.