Poate ați văzut la televizor, poate ați văzut în realitate, cum se mișcă un nor de lăcuste. Până la opt milioane de insecte zboară ca și cum ar avea o singură minte și virează stânga, dreapta, într-o mișcare fulgerătoare, perfect coordonată.
Comparați cu un ipotetic „roi” de doar câteva mii de mașini care, urmărind indicațiile unui agent de circulație, ar trebui să facă sincronizat stânga sau dreapta la o intersecție. Vă imaginați ce haos ar ieși. Dacă nu vă imaginați, mergeți în India.
Traficul din Mumbai la orice oră a zilei
Dar cum reușesc lăcustele să nu se lovească unele de altele în timpul manevrelor? Dr. Claire Rind, o cercetătoare în biologie la Universitatea Newcastle din Anglia a descoperit că lăcustele sunt dotate cu un sistem de avertizare la impact incredibil de rapid: e nevoie de doar a 45 de miimi de o secundă pentru ca informația vizuală (atenție, se apropie ceva!) să se tranforme în comandă pentru aripi (schimbă direcția!)
Pornind de la descoperirea acestui sistem sistem unic în natură, pe care oamenii de știință l-au numit LGMD (lobula giant movement detector), Dr. Rind s-a gândit: oare nu-l putem replica în industria auto pentru prevenirea accidentelor? Așa a apărut CAS (Collision Avoidance System), tehnologia care permite mașinilor să depisteze și să evite automat coliziunile.
A durat mulți ani până la dezvoltarea unui CAS cât de cât fiabil. Oricât de pricepuți ar fi tehnicienii, este greu spre imposibil să dezvolți un sistem la fel de simplu și de eficient ca cel inventat de natură. CAS-ul zilelor noastre este mult mai sofisticat decât LGMD-ul lăcustelor și funcționează pe trei etaje. Primul etaj este cel al colectării de date prin senzori, radar și/sau camere video. Al doilea etaj analizează aceste date și ia decizii în fracțiuni se secundă. Al treilea etaj este cel al acțiunii propriu-zise a mașinii: manevră de evitare, frânare etc.
Marea provocare pentru producătorii auto o reprezintă etajul doi, unde se face interpretarea datelor și se iau deciziile. Calculatorul poate face confuzii care fie lansează alerte false fie nu acționează în cazul unui pericol iminent. Momentan, din cauza sofisticării sale, CAS este disponibil doar pe modelele scumpe și avansate tehnologic. Dar inginerii din toată lumea speră că, asemeni altor tehnologii, și CAS va deveni la un moment dat suficient de accesibil pentru a echipa toate mașinile, salvând milioane de vieți pe șoselele lumii.