Cum au cucerit japonezii America? Greu.

Dintre cele mai vândute 25 de modele auto în SUA în 2020, 14 sunt mărci japoneze. Toyota RAV-4 și Honda CR-V ocupă locurile patru și cinci într-un clasament în care mai apar Mazda, Subaru și Nissan. Mai mult, 9 dintre cele mai vândute mașini fabricate în SUA sunt produse de Honda Motor Co. și Toyota Motor Comp.

Japonezii domină fără discuție piața americană a mărcilor străine, la o distanță uriașă de cei mai bine plasați competitori europeni, BWM și Volkswagen. Dar până să ajungă la asemenea performanțe, producătorii niponi au avut de parcurs un drum lung, anevoios și plin de eșecuri care i-ar fi făcut pe mulți să renunțe. Nu și pe japonezi.

Toyota care n-a ajuns la New York.

t1

Toyopet Crown.

Primele încercări de pătrundere pe piața americană datează din 1957 și se leagă de modelul Toyota Toyopet Crown. Era o mașină gândită pentru Japonia postbelică, unde calitatea drumurilor și a vieții lăsau mult de dorit. În America, unde lucrurile mergeau mult mai bine și oamenii aveau așteptări mari de la mașini.

t2

Reclamă din 1958: Mașina cerută de familiile americane.

În campania de promovare, japonezii au lansat o cursă coast-to-coast , de la Los Angeles la New York, pentru a dovedi fiabilitatea modelului. Mașina s-a stricat înainte de Las Vegas și tot proiectul a fost anulat. Crown n-ar rupt gura târgului nici la propriu, nici la figurat. Între 1958 și 1962 mașina s-a vândut în mai puțin de 2000 de exemplare, într-o piață de peste 6 milioane de mașini anual. Toyota Motor Sales, importatorul Crown, a ajuns în pragul falimentului.

Datsun și Subaru. Mașini pitice, succes pitic.

Tot în 1958, Nissan și-a încercat norocul cu modelul Datsun 210, rebotezat Datsun 1000 pentru export. (Datsun era pe atunci marca de „mașini mici” a producătorului de camioane Nissan). Nici seria 210 nu era vreo minune inginerească. Avea un motoraș de 860 cc care dezvolta 25 de cai putere. 210 a fost un eșec. În primul an s-au vândut doar 83 de exemplare, iar în 1959 doar 1300.

datsun

Datsun 210, rebotezat Datsun 1000 pentru export.

Zece ani mai târziu, Subaru a încercat marea cu degetul prin micuțul 360. Mașina fusese gândită pentru a răspunde nevoii japoneze de frugalitate extremă: cântărea sub o jumătate de tonă și avea un motor de 350 cc, o putere de 16 cai și o viteză maximă de aproape 100 km/h. Japonezii îi ziceau „Buburuza”.

bubu

Subaru 360. Adorabil, cu condiția să nu-l lovești nici cu o floare.

Mulțumită parametrilor săi liliputani, mașina a putut fi omologată în SUA fără obligația de a respecta toate normele de siguranță. Dar asta i-a semnat și condamnarea, după ce niște americani afurisiți s-au apucat să testeze Buburuza în tamponări frontale, cu consecințe dezastruoase pentru tabla mașinii și pentru reputația mărcii. Subaru a avut nevoie de mulți ani ca să-și spele imaginea hărtănită de 360, iar astăzi ocupă locurile 9 și 10 în clasamentul celor mai bine vândute mașini din SUA.

Japonezii domină autoritar clasamentul mărcilor străine vândute în SUA. Dar drumul până aici a fost extrem de greu.

Citește în continuare . . .

Insectele care salvează vieți pe șoselele lumii.

Biomimetica este știința de a imita modele din natură pentru a rezolva probleme ale omenirii. Iată un exemplu excelent care implică industria auto.

Supermodele auto (2). Cisitalia 202, începutul unei ere.

Prima mașină gândită ca un întreg a fost opera unui tânăr necunoscut pe nume Pinin Farina.

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.