În vreme ce alții – vezi chinezii – scad până la zero subvențiile pentru achiziționarea de vehicule electrice (EV), Guvernul României anunță creșteri importante.
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a făcut public noul buget alocat programelor de reînnoire și electrificare a parcului auto, cunoscute popular drept Rabla Clasic și Rabla Plus.
În 2022, guvernul va scoate din buzunare 1,2 miliarde RON (circa 240 milioane EUR) pentru cele două programe, cu creșteri importante ale primelor de casare, relatează Agerpres.
Astfel, un proprietar care casează două mașini mai vechi de 15 ani, se califică pentru o primă de 16.500 RON. Acesta va beneficia și de prima de 3000 de lei pentru hibrid sau de 1500 lei pentru emisii CO2 scăzute.
Fondurile alocate vor crește cu câte 10% pe an, urmând ca, treptat, Rabla Plus să aibă alocați mai mulți bani decât Rabla Clasic. În 2024, bugetul alocat Rabla Plus va depăși un miliard de RON (250+ milioane EUR).
Pe lângă aceste cheltuieli, Guvernul a mai angajat un program de 600 milioane RON destinat achiziției de mașini electrice sau hibrid de către instituții și autorități publice. Programul se va întinde pe cel puțin trei ani.
Creșterea alocărilor bugetare pentru trecerea la EV-uri este surprinzătoare în condițiile în care România este deja în topul mondial la acest capitol. Până și analiștii Volkswagen se miră, într-un studiu făcut acum câțiva ani, de generozitatea autorităților române când vine vorba despre stimulente pentru cumpărarea de vehicule electrice.
De pildă, Statele Unite oferă 7.500 USD sub formă de scutiri de taxe. Germania alocă circa 4000 EUR subvenție pentru fiecare mașină electrică vândută (și e în proiect o mărire a sumei anul acesta). Franța are o politică de tip ciomagul-și-morcovul, în care cei care-și iau mașini poluante plătesc o suprataxă de până la 10.000 EUR, în timp ce cumpărătorii de electrice primesc o subvenție directă de 6.000 EUR și o primă de casare de până la 2.500 EUR. Total – 8.500.
La momentul actual, statul român oferă o subvenție directă de 9.500 EUR plus o primă de casare de 500 EUR. Prin urmare, cele circa 2500 de EV-uri care circulă astăzi cu numere românești au costat contribuabilii vreo 25 de milioane de euro. O nimica toată față de ce va urma.
E interesant că, deși la nivel declarativ subvențiile pentru înnoirea și electrificarea parcului auto țintesc scăderea impactului transportului asupra climei, Guvernul României nu s-a sfătuit cu climatologi sau cu ecologiști, ci cu...producătorii de mașini.
E și o parte bună în toate acestea. Din moment ce România își permite să aloce asemenea fonduri pentru prevenirea încălzirii globale, înseamnă că toate celelalte probleme ale noastre au fost rezolvate. Ura!