Dacă citim știrile din zona tehnologiei, pare că ne aflăm într-o epocă de emulație creativă fără precedent în istorie. Din două în două zile, niște ingineri anunță că vor dezvolta... sau niște oameni de știință dau de veste că e posibil să fi descoperit...lucruri care vor schimba lumea.
În realitate, dacă privim prin perdeaua de sclipici a declarațiilor triumfale, remarcăm că nivelul de inovație utilă și accesibilă nu e nici pe departe atât de ridicat pe cât ar părea. Iar în industrii serioase, cum ar fi cea auto, nici atât, dacă nu luăm în calcul jdemiile de gadgeturi care echipează mașinile de azi.
Tot ce trebuia inventat s-a inventat demult, iar inginerii de azi perfecționează munca înaintașilor lor, adeseori cu rezultate excelente. Iată un scurt istoric al marilor invenții din domeniul auto.
Motorul pe benzină – primul prototip100% funcțional a fost realizat de Lenior în 1859. Nikolaus Otto a definitivat conceptul în 1864, iar la finalul secolului XIX se vindeau mașini echipate cu astfel de motoare. Motorul diesel a fost patentat în 1893.
Starterul electric, care i-a scutit pe șoferi de datul la manivelă, a fost dezvoltat de englezi în 1896 și a intrat în echiparea de serie în al doilea deceniu al secolului XX.
Charles Kettering, inventatorul starterului electric, la bancul de lucru în 1911.
Istoria ABS-ului a început în 1908, sistemul fiind finalizat și patentat de germani în 1928. Inițial a fost utilizat pe avioanele de luptă britanice, apoi, prin anii '70, a început să intre în echiparea autoturismelor de serie.
Pentru transmisia automată trebuie să-i mulțumim unui canadian, Alfred Munro, care și-a patentat invenția acum aproape o sută de ani. Sistemul propus de Munro se baza pe aer comprimat și nu a putut fi folosit comercial. Dar, la scurt timp, doi ingineri brazilieni au dezvoltat varianta hidraulică și au vândut patentul companiei americane General Motors. Asta se întâmpla în 1940.
Începuturile servodirecției sunt contemporane cu Războiul de Independență purtat de România împotriva Imperiului Otoman. Primul mecanism viabil comercial a fosr definitivat în 1926 și incorporat pentru prima oară în autoturisme de serie de Chrysler și Cadillac.
Airbag-urile sunt ceva mai tinere, primele prototipuri apărând în anii '50 simultan în SUA și Germania, unde au și fost introduse pe mașini începând cu deceniul al optulea al secolului trecut. Au devenit echipare standard în anii '90.
Mașinile electrice sunt și ele „pe-aici” de aproape un secol și jumătate. Primele modele de serie au fost construite în anii 1880 în Anglia și Germania și erau mai populare decât cele pe benzină. Se estimează că, până la începutul secolului XX, s-au vândut circa 30.000 de mașini electrice.
Dodo, una dintre cele mai de succes mașini electrice de la începutul secolului XX.
Turbopropulsia a fost patentată în 1905. Semnalele luminoase au început să echipeze mașini în 1938. Frânarea regenerativă, prin care se încarcă bateria ori de câte ori se apasă frâna, e o tehnologie de secol XIX și echipează trenurile încă din anii '30. Controlul vitezei de croazieră a apărut pe șosele în 1950. Centura de siguranță în trei puncte a fost introdusă în 1959 de Volvo. Catalizatorul pentru reducerea emisiilor a fost patentat în anii '50 și a intrat în producția de serie în 1975 (în SUA). Camera video pentru parcare a apărut în Japonia la începutul anilor '90.
Ca să fim corecți până la capăt, Mileniul Trei are și el câteva proiecte interesante:
- Automobilul hibrid, introdus de Toyota în 1998.
- CAS (Sistemul de Evitare a Coliziunii), o tehnologie care încă necesită maturizare și despre care am scris mai pe larg aici.
- Mașina fără șofer, la care lucrează intens mari companii ca Google și Tesla.
Dacă vă plac articolele noastre, vă mai așteptăm pe aici. Ca să citiți sau ca să vă faceți o asigurare RCA online în doi timpi și trei mișcări.