Alina-Cristina Udrescu a fost etichetată de presă drept cea mai rapidă româncă pe două roți. Deși nu e un titlu omologat, îl folosim și noi pentru că, așa cum spune chiar protagonista interviului de azi, „dacă nu ai o etichetă bună în media, nu face nimeni click.”
Cum tu ai făcut deja click, trebuie să-ți spunem că Cristina este una dintre cele mai importante performere din motorsportul românesc. De patru ori vicecampioană națională la clasa 125 CP, câștigătoare în 2020 a clasei Stock300 de la MotoRC, campioană a Ladies Trophy la clasa 600 cc și, până acum, bronz la „general” în Campionatul Est-European. Cristina este singura româncă participantă la Italika Women's International Cup din Mexic, unde s-a clasat pe locul 11 după ce a alergat doar două curse din cele șase ale sezonului 2019.
Deși în circuit este o „furie pe roți”, Cristina ne-a mărturisit că în viața de toate zilele, adică în trafic, nu depășește viteza legală. Mai mult, dacă are de făcut deplasări scurte, preferă bicicleta motocicletei din rațiuni de pură eficiență. Din discuția cu ea am înțeles mai bine ce se ascunde dincolo de căștile și costumele de piele ale motocicliștilor și care sunt motivațiile și problemele motorsportiștilor din România. Sperăm să afli de la Cristina lucruri pe care nu le știai.
RCA.ro: De ce bărbații performează mai bine decât femeile în sporturile cu motor? Este atât de importantă forța fizică?
Cristina Udrescu: Da, este foarte importantă. În timpul unei curse moto, corpul călărețului este supus unor forțe foarte mari pe care le gestionează mai bine cei voinici. Pe lângă asta, femeile sunt mai sensibile, au emoții mai puternice, e o luptă în plus pentru ele. Eu mă descurc relativ bine în această aventură pentru că dintotdeauna am fost o fire mai băiețoasă.
RCA.ro: De ce ai vrut să participi la competiția Italika Women's International Cup din Mexic și cum ai reușit s-o faci?
Cristina Udrescu: Am fost invitată de către organizatori. Mi-a plăcut mult experiența și am mers și la o a doua etapă. Fetele de acolo au un mentor extraordinar, pe Chicho Lorenzo, tatăl multiplului campion mondial MotoGP, spaniolul Jorge Lorenzo. Am lucrat și eu cu el în Mexic. Nu prea are răbdare cu fetele mature și înțeleg de ce: cu cât înaintezi în vârstă, acumulezi frici. Copiilor le este foarte ușor să facă ce le spui. Fetele din Italika sunt atât de bune pentru că au început sportul acesta la vârste fragede, când frica era mult mai mică decât dorința de a reuși.
Prin comparație, noi suntem cu 20 de ani în urma Vestului. La noi s-a început pregătirea pentru motociclism viteză de la vârste mici abia acum, de când avem Ohvale (motociclete mici pentru tineret și începători).
RCA.ro: După tine, de ce nu este motociclismul mai popular, mai mainstream în România? De ce motocicliștii constituie în continuare o nișă în rândul motoriștilor?
Cristina Udrescu: Comunismul și sărăcia pe care a produs-o au făcut mult rău motociclismului. Românul de azi, dacă nu are mașină, crede că n-a reușit în viață. De aici și lipsa de respect față de „săracii” pe două roți. La noi, confortul încă este mai important decât eficiența. Preferi să stai cu orele în coloană, la căldurică, decât să faci același drum repede pe două roți. De drept, nici clima din România nu e ideală pentru motociclism – ca-n Grecia sau Spania – dar parcă e mai bună decât acum 20 de ani.
RCA.ro: Dacă aș vrea să-mi cumpăr prima motocicletă și să mă apuc de mers pe două roți, ce model mi-ai recomanda pentru – să zicem – primii trei ani de motociclism?
Cristina Udrescu: Honda CB 500. E o motocicletă excelentă, indiferent de anul fabricației. Eu folosesc una fabricată în 2000. În general, motocicletele naked sunt de preferat; dacă le scapi nu strici carenajul care costă o grămadă de bani. Tot din rațiuni financiare recomand să începeți cu un second hand în stare bună. Costă mai puțin la achiziție și nu te ustură la fel de tare la portofel dacă o scapi din neîndemânare.
RCA.ro: Este motociclismul o cultură a vitezei sau una a libertății? De ce multă lume pune semnul egalității între motocicliști și viteză? Tu mergi prin oraș cu scuterul sau cu bicicleta, în limita vitezei legale. Poți găsi plăcere pe două roți dacă nu mergi tare?
Cristina Udrescu: Pentru mine, plăcerea vine doar pe circuit. Pe stradă mi-e frică de fiecare viraj, de fiecare manevră pe care o fac, ca să nu mai vorbesc despre ce-or face partenerii de trafic. Pe drumurile publice mă deplasez din A în B cu ce treburi am și atât. Mersul pe două roți îmi oferă o libertate, dar numai în măsura în care mă mișc mai eficient. La traficul din București, nici n-aș concepe să am mașină. De la o vreme merg mai mult cu bicicleta, fiindcă pe distanțe scurte e mai rapid așa. Până mă echipez complet, până încălzesc motorul, am ajuns deja cu bicla!
RCA.ro: Ai fost și pe locul 1, și pe locul 2, și pe locul 11. Care este elementul care face diferența între campion și vicecampion, între primul și ultimul care trece linia de sosire?
Cristina Udrescu: Principala diferență o face suportul material de care dispui. Oricât talent ai avea, în motorsport nu faci nimic fără bani. Anul trecut am câștigat MotoRC la clasa Stock 300 pentru că e o clasă mică, potrivită pentru silueta mea, dar mai ales pentru că toate motocicletele erau identice. Am plecat cu avantajul de a nu avea un handicap, ca să zic așa.
Anul acesta n-am mai mers la fel de bine fiindcă m-am prezentat la Stock 600 cu o motocicletă de serie din anul 2007 în fața unor concurenți cu motociclete pregătite pentru competiție. Motorsportul e scump. De exemplu, doar pentru a participa la Cupa Europeană de Fete îți trebuie minimum 60.000 de euro pe an. Participările mele în concursuri și rezultatele pe care le-am obținut nu ar fi fost posibile fără sprijinul unor oameni inimoși, adevărați promotori ai motosportului. Țin să le mulțumesc tuturor celor care au fost alături de mine și echipei mele, Next Level Racing Team.
O puteți urmări și susține pe Alina-Cristina Udrescu pe pagina ei de Facebook.