Iarna. Acest anotimp misterios care, în calendarul convențional, începe la 1 decembrie, în calendarul astronomic debutează pe 21 decembrie, iar în cultura populară își intră în drepturi abia odată cu prima zăpadă.
Și noi, automobiliștii, ce facem? După ce calendar ne luăm ca să trecem la anvelopele de iarnă?
Răspunsul este unul pe cât de simplu, pe atât de surprinzător: iarna automobilistică începe atunci când temperaturile scad sub 6 grade Celsius. Afară poate fi însorit și uscat, dar asta nu trebuie să ne păcălească. Iarna înseamnă în primul rând temperatură, nu precipitații. Îndată ce temperaturile au scăzut sub 5-6 grade, trebuie să ne echipăm de iarnă indiferent dacă afară ninge sau e soare. De ce?
Cauciucurile de vară, fabricate dintr-un material moale, potrivit vremii și șoselelor calde, încep să se întărească la frig și, astfel, pierd gradual din elasticitate și aderență. Distanța de frânare și de accelerare crește cu circa 20% la temperaturi scăzute, chiar și pe un drum perfect uscat. Numărul mai mare de accidente înregistrate pe timp de iarnă nu are legătură doar cu zăpada sau poleiul, ci și cu această creștere a distanței de frânare pe drumuri uscate, care îi ia prin surprindere pe șoferii obișnuiți cu aderența din timpul verii.
3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) este simbolul care apare pe anvelopele testate și certificate pentru condiții de iarnă.
Anvelopele de iarnă, pe de altă parte, folosesc o formulă de cauciuc diferită, care permite materialului să rămână moale și aderent la temperaturi mult sub limita înghețului. Formula este principala diferență dintre anvelopele de iarnă și cele de vară. Nu modelul sau adâncimea striațiilor.
De aceea, pentru a decide când e momentul să trecem la anvelopele de iarnă, trebuie să luăm în calcul în primul rând temperaturile medii din zona în care locuim sau călătorim. Și acestea pot diferi, în mod evident. Dacă în sudul țării sau în Banat, unde e ceva mai cald, iarna automobilistică se suprapune în oarecare măsură peste cea calendaristică, în regiunile nordice și montane temperaturile minime scad sub 6 grade de la mijlocul toamnei și se mențin acolo până la mijlocul primăverii. În Harghita și Covasna, unde apare îngheț încă din septembrie, anvelopele de iarnă și cele de vară ar trebui să-și împartă anul în mod egal.
Anvelopele all-season nu sunt o soluție universală, ci una de compromis. Te poți deplasa cu ele în siguranță dacă înfrunți o iarnă blândă, cu temperaturi care nu se mențin mult sub cota de îngheț și cu precipitații reduse (strat subțire de zăpadă). Atât materialul, cât și profilul le recomandă pentru zone în care temperaturile nu variază dramatic între vară și iarnă, cum se întâmplă la noi. Pentru ierni serioase, cu zăpezi consistente și polei, anvelopele de iarnă sunt net superioare și, din punctul de vedere al unui automobilist conștient, sunt obligatorii.
La ora la care redactăm acest articol, sunt 5 grade la București, 3 grade la Timișoara și Constanța, 1 grad la Cluj și zero grade la Sfântu Gheorghe (Covasna). Deci mâine la prima oră, dă anvelopele de iarnă jos din pod, dacă nu ai făcut-o deja.