China reprezintă a doua cea mai mare piață de desfacere pentru automobilele electrice, în condițiile în care locul 1 nu e ocupat de o țară, ci de un continent întreg: Europa.
În termeni absoluți, anul trecut s-au înmatriculat în China 1,2 milioane de EV-uri față de doar vreo 300,000 în Germania. Iar piața chineză crește într-un ritm amețitor care o va proiecta în vârful clasamentului în cel mult doi ani.
Pe asta și-a bazat Elon Musk strategia de creștere atunci când a demarat construcția Gigafactory, un făbricoi uriaș ridicat lângă Shanghai. Gigafactory livrează momentan 250,000 de mașini pe an, dar poate produce de două ori pe atât dacă piața o cere.
Lucrurile păreau foarte roz anul trecut, compania înregistrată în California atingând o cotă de piață de 21%. Autoritățile chineze au fost neașteptat de drăguțe cu producătorul american, reducându-i taxa de profit și scutind modelele Tesla de acciza de 10%, ceea ce le-a făcut mai competitive ca preț.
Apoi au început să apară problemele. La începutul acestui an, armata chineză a interzis accesul mașinilor Tesla în perimetrul unităților militare, acuzând că cele 8 camere cu care sunt echipate vehiculele ar putea fi utilizate pentru spionaj.
Apoi, la târgul auto de la Shanghai desfășurat în aprilie, ο chinezoaică proprietară de Tesla s-a urcat pe capota unui Model 3 și a început să strige “frânele voastre nu țin!” Protestatara a fost calmată rapid, dar imaginea Tesla a avut de suferit. La fel și vânzările.
Cea mai recentă veste proastă a venit ieri, când Tesla China a anunțat că recheamă în fabrică 285.000 de mașini, adică aproape toate EV-urile pe care le-a vândut chinezilor. Operațiunea ar avea de-a face cu o problemă la software care face ca opțiunea cruise control (sau auto-pilot, cum îi zic unii) să se angajeze de la sine, ducând la accelerări periculoase care pot lua șoferul prin surprindere. Pentru remedierea situației, producătorul va updata software-ul tuturor mașinilor.
Interesant e că nu toate cele 285.000 de „tesle” cu probleme sunt făcute în China. Circa 35,000 provin din import, ceea ce înseamnă două lucruri. Fie că necazul e din proiectare și că s-a propagat la fel și la Model 3-urile fabricate în alte țări, și la cele produse în Gigafactory. Fie că autoritățile chineze încearcă să bage bețe în roate celui mai mare competitor al producătorilor autohtoni de EV-uri. Fie ambele variante.
Dacă îți plac articolele noastre, te mai așteptăm pe aici. Ca să afli lucruri interesante sau ca să îți faci asigurarea RCA online în doi timpi și trei mișcări.