Cum să fii un șofer mai bun în 2021.

Începutul de an e momentul în care toată lumea face liste. O să mă las de fumat. O să slăbesc. O să învăț spaniola. O să termin cartea aia de care m-am apucat acum șapte ani. Unele dintre aceste rezoluții se vor împlini anul acesta. Altele vor apărea și pe lista lui 2022 pentru că, vorba românului, n-am apucat.

Dacă nu aveai destule liste de care să te ții, îți dăm și noi una. E destul de scurtă și conține sarcini mai puțin ambițioase decât învățatul unei limbi străine. Dacă aplici măcar o parte din ce îți propunem mai jos, poți bifa deja un obiectiv atins pe anul în curs: voi fi un șofer mai bun.

1. Condusul trece prin stomac.

Înainte de a pleca la un drum lung, mănâncă ceva ușor, sănătos și energizant: cereale, carbohidrați complecși, proteină, semințe. Mâncarea de tip junk bazată pe carbohidrați procesați și zaharuri nu doar că nu-ți oferă energie ci, la scurt timp după masă, îți dă o senzație de somnolență. Ultimul lucru de care ai nevoie la volan.

 2. Opt și douăzeci este noul zece și zece.

Pe vremuri, la școala de șoferi învățam că poziția corectă a mâinilor pe volan este la zece și zece. Între timp, experții s-au gândit mai bine și au ajuns la concluzia că este preferabil să ții mâinile la nouă și un sfert sau la opt și douăzeci. Și asta din două motive. Unu: în cazul în care se activează airbag-ul, acesta nu te va juli pe antebrațe (ustură al naibii). Doi: pentru viraje strânse și parcare este mult mai eficientă o mișcare de trage-împinge decât aruncarea mâinilor una peste alta.

 3. Ochelari de ploaie.

ploaie

Poartă ochelari de soare pe vreme ploioasă. Ochelarii cu polarizare elimină reflexiile din picăturile de apă și îți permit să vezi mai bine prin ploaie. Sunt un accesoriu nelipsit din arsenalul marinarilor și se recomandă și șoferilor.

Ochelarii de soare fără polarizare mai mult încurcă în astfel de situații, deci nu-i folosi. Inutil să precizăm că ochelarii de soare, polarizați sau nu, devin o problemă atunci când îi utilizăm noaptea.

4. Privește spre viitor.

Există o tendință comună, mai ales atunci când ne aflăm în ambuteiaje, să stăm cu privirea pironită pe botul propriei mașini (sau, și mai rău, pe telefonul mobil), de parcă lumea ar începe și s-ar sfârși acolo. Este greșit. Nu te uita unde ești, ci unde vrei să mergi.

Indiferent de viteza traficului, privirea șoferului trebuie să fie la 10-12 secunde în fața mașinii. Altfel spus, trebuie să ne ținem permanent la curent cu ce ne așteaptă peste 10-12 secunde și să nu fim luați prin surprindere de un semafor care tocmai s-a făcut roșu sau de un camion care a decis să iasă din curtea unui depozit blocând tot drumul.

5. Frânează cu măsură.

ambuteiaj

Frânatul compulsiv obosește șoferul, uzează frânele, crește consumul și este principala cauză a ambuteiajelor. Dacă cel din față frânează, vei frâna și tu, va frâna și cel din spatele tău și tot așa. Cel mai bun antidot la frânatul excesiv este anticiparea a ceea ce urmează să se întâmple în trafic.

Aplicând această rețetă, autorul rândurilor de față și-a propus să conducă pe un drum național important fără să apese niciodată pe pedala de frână. A accelerat doar cât avea nevoie și a lăsat mașina să încetinească singură atunci când urmau o curbă sau un segment cu limită joasă de viteză.

N-o să credeți, dar a reușit să parcurgă astfel nu mai puțin de 52 de kilometri. După care și-a dat seama că a rămas fără țigări și a oprit la prima benzinărie. Evident, și-a trecut pe listă o să mă las de fumat. Era 2003 și încă se lasă.

Cinci trucuri simple care te vor face un șofer mai bun și mai fericit.

Citește în continuare . . .

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.