Acum câteva luni, lansam pe pagina noastră de Facebook un mini-sondaj pentru a afla care sunt cele mai enervante metehne ale șoferilor din România. Răspunsurile n-au întârziat să apară, însoțite adesea de emoticoane nervoase. Le-am adunat pe cele mai frecvente în acest articol și am mers mai departe.
Dar iată că demersul nostru editorial a căpătat recent și o bază statistică reală, mulțumită unui sondaj sociologic derulat de Asociația pentru Promovarea Asigurărilor (APPA), citat de Agerpres. Iată câteva din „descoperirile” acestui sondaj.
Majoritatea covârșitoare (80%) a conducătorilor auto consideră că semnalizarea direcției de mers este extrem de importantă în trafic. Până aici nimic senzațional. Dar 18% dintre șoferi consideră că a da semnal este „destul de important”.
În ciuda faptului că 67-68% dintre cei intervievați sunt conștienți că nesemnalizarea poate duce la accidente, 40% dintre ei declară că semnalizează „majoritatea manevrelor”. Adică nu pe toate, adică pe unele, adică uneori.
Întrebați de câte ori întâlnesc în trafic șoferi care nu semnalizează, 44% au afirmat că li se întâmplă de fiecare dată, iar 50% au răspuns „destul de des”. Deci lucrurile sunt clare. La noi, semnalul e o chestie opțională.
Din studiu mai aflăm că doar 37% dintre conducătorii auto consideră că a staționa pe avarii blocând o bandă de circulație este ceva inacceptabil, dar 9% nu văd nimic grav în asta și recunosc că o fac din când în când.
83% dintre șoferi sunt de acord că centura de siguranță e esențială în caz de accident, dar numai 40% le cer pasagerilor din spate să o poarte.
Nici pietonii nu sunt mult mai breji. 46% consideră că obiceiurile greșite ale pietonilor (cum ar fi traversarea prin loc nepermis) crește foarte mult riscul unui accident, dar alți 46% consideră că nu riscă cine știe ce. Ceilalți 8% rămași consideră – atenție – că nu există obiceiuri greșite. Dacă întâlnești noaptea pe autostradă un cetățean care-și plimbă câinele, e probabil din acești 8%.
Studiul s-a derulat în perioada 9-20 septembrie. La sondaj au participat 11.000 de respondenți, din care 10.500 șoferi și restul pietoni.