Ce oportunitate! Poliția ne invită să-i facem noi treaba.

Ministerul de Interne ne anunță cu mândrie că începând de săptămâna aceasta putem să raportăm online comportamentele agresive ale partenerilor de trafic. Prin comportament agresiv nu se înțeleg contravențiile și infracțiunile auto, ci diverse apucături periculoase (și meltenești) ale unora dintre conducătorii auto de la noi. Cum ar fi:

- Mersul pe o roată (în cazul motocicliștilor)

- Plecatul de pe loc cu scrâșnet de cauciucuri

- Flash-urile și claxoanele insistente

- Întoarcerea cu frâna de mână șamd.

Rapoartele se fac pe noul hub al MAI, unde există o secțiune special amenajată. Dacă vă faceți cont, puteți încărca acolo o reclamație/sesizare care trebuie să cuprindă o descriere a situației și eventuale dovezi foto sau video ale comportamentului reclamat. Cam asta e povestea.

Presa a preluat noutatea cu voioșie, fără analize sau comentarii. Dar e mult de discutat pe marginea acestui subiect.

În primul rând, e interesant că MAI, un minister cu un buget cât tot PIB-ul Maldivelor (peste 7 miliarde EUR) nu reușește să facă ordine pe șosele fără ajutorul nostru. Nu există suficiente dispozitive de monitorizare și nici suficiente echipaje de poliție pentru a sancționa și descuraja condusul agresiv. De pildă, poliția nu se poate sesiza când diverși băieți fac „liniuțe” după miezul nopții pe bulevardele Capitalei, lucru nu doar agresiv, ci de-a dreptul ilegal. E nevoie să le trimitem noi probe că se întâmplă ceva ce se aude în tot sectorul?

În al doilea rând, agresivitatea la volan nu decurge doar din caracterul șoferilor (sau din lipsa acestuia), ci și din condițiile de trafic. Cine n-a fost niciodată agresiv în traficul din România e rugat să ridice primul piatra. Sigur, sunt destui teribiliști pe șoselele patriei (mulți fără asigurare RCA), destule specimene cu motoare tunate și creiere mici, dar în același timp trebuie să recunoaștem cu toții că până și cel mai liniștit șofer din lume ar lua-o razna la un moment dat pe străzile din București sau Cluj. Sau pe DN1. Sau pe Valea Oltului. Sau, sau, sau.

În al treilea rând, a-i încuraja pe cetățenii unei țări să se toarne unii pe alții nu e chiar cea mai bună idee. Asta cu atât mai mult cu cât, cu doar câțiva ani în urmă, același Stat român își amenința jumătate din populație pentru simplul motiv că refuza administrarea unei injecții netestate.

În al patrulea rând, sisteme de raportare a condusului agresiv există și în alte țări. Doar că sunt mult mai simple. În SUA, farul călăuzitor al digitalizării, există un număr de telefon al poliției la care suni și zici: cutărică cu un BMW albastru numărul cutărică a mers la un metru în spatele meu pe autostradă când aveam 120 la oră. Iar dacă respectivul șofer reprezintă un real pericol pentru trafic, există un alt număr pentru urgențe. Și pleacă o patrulă spre sectorul respectiv. Și gata. Nu e nevoie de platforme digitale de milioane de euro.

În al cincilea rând, ne întrebăm ce valoare vor avea în instanță reclamațiile încărcate de utilizatorii hub-ului MAI. Întrucât au existat cazuri în care amenzi pentru viteză au fost anulate pentru că aparatele radar ale înseși Poliției nu erau calibrate sau omologate, ne întrebăm cât de valabilă ca probă va fi o filmare cu telefonul prin parbriz într-o zi ploioasă.

Ca să nu mai spunem că utilizarea telefonului mobil la volan este interzisă.

Ministerul de Interne veghează ordinea publică, dar mai de la distanță.

Citește în continuare . . .

Toyota renunțã la motoarele clasice. Sau se preface foarte bine.

Președintele diviziei europene a Toyota face o declarație foarte interesantă.

Sfârșitul unei legende. O mare marcă renunță la motoarele cu ardere internă.

Din 2026 încolo, AUDI nu va mai lansa mașini pe benzină sau motorină.

Constatul amiabil pe mobil va putea fi introdus în sfârșit și la noi.

Autoritatea de Supraveghere Financiară vrea să aprobe o aplicație pentru completarea acestuia direct pe mobil.

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.