Vehiculele electrice (EV) vor fi din ce în ce mai prezente pe șosele până în 2030 (și după), data la care se pare că automobilele cu motoare termice vor ieși din producție, cel puțin în Europa. Și, dacă tot vom vedea EV-uri peste tot, ar fi bine să le cunoaștem, cu bunele și cu relele lor. La un moment dat, probabil că vom conduce și noi o astfel de mașină.
Sunt cu adevărat prietenoase cu mediul?
Asta depinde în primul rând de sursele de energie ale rețelei de electricitate. Pentru ca impactul pozitiv asupra mediului să se facă simțit, este necesar ca cel puțin jumătate din electricitatea consumată de mașini să provină din „surse verzi”: turbine eoliene, hidrocentrale sau centrale solare. Puține țări din lume se pot lăuda cu o astfel de performanță. În România, energia regenerabilă reprezintă circa 35% din total. Până când va atinge 50%, nu te poți lăuda că salvezi planeta conducând o electrică.
Ce autonomie oferă?
Din nou, depinde. Depinde în primul rând de câți bani ai. Cea mai „longevivă” mașină este varianta Long Range a modelului Tesla 3. Te duce 568 de kilometri cu o încărcare (în condiții ideale de temperatură și drum), dar și costă vreo 50.000 EUR. La polul prețurilor relativ accesibile avem Renault Zoe, care costă în jur de 30.000 EUR și oferă o autonomie între 300 și 400 de kilometri sau Smart EQ cu un preț de circa 20.000 EUR și 110 kilometri autonomie. Pentru drumurile zilnice până la birou, cumpărături, acasă, e suficient.
Cum facem cu încărcarea?
Dacă stai la casă, nu-i o mare problemă să-ți instalezi propria stație de încărcare în curte sau în garaj. Doar ține cont că te va mai costa vreo mie de euro toată distracția. Dacă stai la bloc, lucrurile încep să se complice, fiindcă trebuie să tragi curent de la contoarul tău până la locul de parcare. Dacă stai la etajul 10 și parcarea e pe cealaltă parte a blocului...mult succes.
Mai există varianta de a încărca gratuit la diverși retaileri care dispun stații de încărcare în parcările proprii. Faci și cumpărături, încarci și mașina. Cu condiția să nu te grăbești. „Benzinăriile electrice” încep să apară și la noi, încă destul de timid. Dacă apariția lor nu va ține pasul cu creșterea numărului de mașini electrice, riscăm să asistăm la cozi pentru curent cum erau pe vremea lui Ceaușescu cele la benzină. În fine, în țările civilizate oamenii își pot încărca EV-urile la stațiile de la locul de muncă sau chiar la stâlpii de iluminat public. Aproape sigur că vom vedea așa ceva și în România, cu condiția să trăim măcar 100 de ani.
Își păstrează valoarea în timp?
O mașină electrică necesită mai puțină întreținere decât una clasică, iar componentele predispuse la uzură sunt mai puține. În mod normal, valoarea sa de piață ar trebui să se deprecieze mai lent decât a unei mașini cu motor termic. În realitate, lucrurile nu stau așa. Un studiu realizat de iSeeCars arată că, după trei ani, un EV pierde peste 56% din valoarea de piață, în timp ce o mașină clasică pierde doar 38%. Dintre toate electricele, cel mai bine se mențin modelele Tesla, care se depreciază cu doar 17% din valoarea inițială. La polul opus se situează Fiat 500e, pe care după trei ani îl vinzi cu o treime din prețul de achiziție.
Cum afectează vremea performanțele?
Mașinile electrice sunt, ca să spunem așa, meteosensibile. Nu le place nici prea frig, nici prea cald. Temperaturile extreme pot afecta ireversibil integritatea bateriilor, iar din acest motiv EV-urile sunt echipate cu sisteme de climatizare pentru a menține acumulatorii la o temperatură optimă. Asta înseamnă că, într-o zi foarte rece sau foarte fierbinte, mașina ta electrică va consuma curent doar ca să-și protejeze bateriile. Când temperaturile scad sub -5 grade C (lucru care se întâmplă frecvent în timpul iernilor românești), autonomia mașinii se reduce cu 40%. Iar atunci când termometrul sare de 35 de grade, mașina pierde cam o cincime din autonomie. Trebuie să-ți faci calcule serioase înainte de a pleca la drum ca să nu rămâi în pana electroprostului.
E mai ieftin să ai o electrică?
E foarte greu de calculat, pentru că sunt extrem de multe variabile și există riscul de a compara mere cu pere, Porsche cu Matiz. La o privire de ansamblu, nu există diferențe majore între costurile de operare ale unei mașini electrice și ale uneia clasice. Dar, dacă facem abstracție de prețul de achiziție, lucrurile pot lua întorsături dramatice în momentul în care carburanții sau electricitatea se scumpesc/ieftinesc. Nu poți ști de acum cât te va costa să conduci o electrică peste cinci ani. Așa cum nu poți să știi ce accize și alte pedepse se vor introduce pentru bezină, motorină sau chiar GPL.