Imaginea de astăzi a automobilului electric este legată indisolubil de compania Tesla și de președintele ei, Elon Musk. Dar visul mașinii electrice este mult, mult mai vechi, iar până la Tesla și Musk au existat diferite încercări de a umple șoselele de mașini pe baterii.
Primul automobil electric funcțional a fost văzută pe străzile Parisului în 1881. Era un fel de „coproducție” europeană: o tricicletă englezească pe care se pusese un motor nemțesc echipat cu baterii de concepție franțuzească. Autorul ei – Gustave Trouve.
(Ilustrație de pe Wikipedia: Tricicleta electrică a lui Gustave Trouve producea senzație la Paris. Capture d’écran 2016-10-14 à 21.26.28 - History of the electric vehicle - Wikipedia )
Sărim la anii celui de-al doilea război mondial – un eveniment crucial pentru istoria automobilului – și descoperim modelul Peugeot VLV, lansat în 1942, pe vremea ocupației germane care limita consumul de carburant în Franța pentru scopuri civile.
Peugeot a fost prima mare companie franceză care a cochetat cu ideea mașinii electrice. Micuțul VLV – Voiture Legere de Ville (Automobil Ușor de Oraș) – avea două locuri, patru baterii de 12 V, atingea o viteză maximă de 36 km/h și o autonomie de 80 de kilometri, foarte bună pentru anii aceia. Deși a constituit o mică (la propriu și la figurat) revoluție în epocă, VLV a fost construit și vândut în doar 377 de exemplare. Imediat ce benzina s-a dat din nou la liber, Peugeot a revenit la modelele tradiționale.
(Ilustrație: Peugeot VLV. Sitges Spain 5th February 2020 Classic Stock Photo (Edit Now) 1665897553 (shutterstock.com) )
În epoca modernă, mașina care ar fi putut reprezent începutul marii revoluții electrice nu a fost un model Tesla, ci unul General Motors: GM EV1. Mașina a fost dezvoltată pentru a răspunde noii legislații californiene, care impunea comercianților auto o cotă de 2% de mașini cu zero emisii.
(Ilustrare: GM EV1. Designul tip lacrimă îi conferea unul dintre cei mai buni coeficienți aerodinamici din toate timpurile.
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/images/car-reviews/first-drives/legacy/ev1.png)
EV1 avea 312 volți la bord, 137 de cai putere și oferea o autonomie de până la 230 de kilometri. Pentru a genera o astfel de autonomie, EV1 avea un design tip lacrimă care asigura un coeficient de frecare de doar 0,19, la jumătate față de orice mașină de pe piață. Mașina nu se vindea, ci se oferea în leasing utilizatorilor din marile orașe californiene (plus, mai apoi, Arizona și Florida) pentru o rată lunară de 350-570 USD.
Năpasta s-a abătut asupra acestui model revoluționar în 2001, când GM și alți producători americani au reușit să aducă amendamente legii californiene și, astfel, să relaxeze restricțiile legate de emisii. Drept urmare, EV1 a fost scos definitiv din producție în 2002, majoritatea exemplarelor au fost distruse, iar cele care au rămas întregi au fost donate către muzee și institute de cercetare cu condiția să nu fie scoase niciodată pe șosele.
Istoria oficială consemnează că eșecul forțat al EV1 este evenimentul care i-a determinat pe Martin Eberhard și Marc Tarpenning să înființeze Tesla Motors în 2003, în speranța de a reuși acolo unde gigantul General Motors își trăsese singur frâna de mână. În 2008, compania lansa primul ei model, celebrul Roadster.
(Ilustrare. Roadster, lansat în 2008, primul model al Tesla Motors, construit pe un șasiu Lotus Elise. Lanzarotespainmay 20192020 Tesla Roadster On Road Stock Photo (Edit Now) 1747839884 (shutterstock.com) )
Iar în luna ianuarie 2021 Tesla Inc. marca o capitalizare de piață de 850 de miliarde de dolari, mai mare decât cea a următorilor nouă competitori la un loc. General Motors abia adună 47 de miliarde, iar Peugeot – 27. Și când te gândești că totul a plecat de la o tricicletă pe străzile Parisului...