Printre evenimentele ultimei săptămâni s-a remarcat și conferința COP26 de la Glasgow, desfășurată sub egida Comisiei ONU pentru Climă. Participanții au discutat despre schimbările climatice și despre măsurile drastice care trebuie luate pentru a le stopa.
Unul dintre sectoarele cele mai expuse din acest punct de vedere este industria auto. Autovehiculele cu ardere internă – fie că sunt ele matizuri sau camioane de mare tonaj – emit 15% din CO2-ul global și se află pe lista neagră a ecologiștilor. Pentru a scăpa de presiunea pe care politicienii și presa o exercită asupra lor, mulți producători auto (adică majoritatea) s-au angajat declarativ de-a lungul timpului să-și electrifice portofoliul de modele și să renunțe treptat la mașinile cu combustibili tradiționali.
Însă când a venit vorba să pună acest angajament pe hârtie, lumea s-a rupt în două. Ford, Daimler, Volvo, Jaguar Land Rover, BYD (China) au semnat că până în 2035-2040 vor face și vor drege ca să nu mai vândă mașini „murdare”. În schimb, Renault-Nissan, Toyota, Volkswagen, Honda, BMW, Hyundai și grupul Stellantis – adică 8 din primii zece producători auto ai planetei - au refuzat să-și pună semnătura pe documentul promovat de oficialii ONU.
Singurii care și-au explicat refuzul au fost cei de la Toyota, liderul mondial la zi. Japonezii au declarat că un astfel de angajament ar fi dificil de respectat având în vedere situația de pe piața globală. În țări sub-dezvoltate ca cele din America Latină sau Africa, instalarea infrastructurii necesare operării și întreținerii vehiculelor electrice se va întinde mult după termenul limită impus de ONU și asta ar împiedica Toyota să-și respecte angajamentul, au mai motivat oficialii companiei.
Să fie vorba doar despre legendarul cod japonez al onoarei? O declarație a lui Kohei Yoshida, director general în cadrul Toyota, ne face să credem că nu. „Sunt multe modalități de a atinge ținta de zero emisii”, spune Yoshida. În traducere, Toyota nu-și pune toate ouăle în coșul electric.
Deși a anunțat recent că va investi 13 miliarde de dolari în dezvoltarea și producția de baterii auto, compania pare să mizeze în continuare pe motoarele cu hidrogen, un combustibil care are avantajul de a lăsa în urmă doar vapori de apă. Vânzările primului (și până acum singurului) model auto pe hidrogen – Mirai – au fost modeste: doar 17.000 de exemplare în 7 ani, dar Toyota nu pare descurajată de asta.
Așa cum am mai relatat pe blogul nostru, mai multe state europene au aderat la angajamentul de a interzice complet comercializarea de mașini clasice până în 2030. Asta în timp ce 20 dintre țările membre UE oferă subvenții masive pentru cumpărarea de vehicule electrice. România e campioană în acest domeniu, cu o primă de până la 10.400 EUR.
Nu ne rămâne decât să mai trăim 9-10 ani și să vedem cine a avut dreptate în 2021.