Un grup de nouă state membre UE au trimis Comisiei Europene o scrisoare în care cer stabilirea unui termen limită pentru interzicerea vânzării de mașini și camionete noi cu motoare pe benzină sau motorină, transmite Reuters preluat de Agerpres.
Grupul celor nouă, condus de Danemarca și Olanda, solicită Comisiei măsuri mai ambițioase pentru reducerea emisiilor de noxe în domeniul transpoturilor, în vederea atingerii obiectivului unei Europe neutre ca impact asupra climei până în 2050.
Solicitarea vine în contextul în care, în luna iunie, Comisia Europeană a anunțat că va propune standarde mai dure privind emisiile de dioxid de carbon ale mașinilor noi vândute în UE, pentru îndeplinirea obiectivelor climatice.
În afară de Olanda și Danemarca, pe lista semnatarilor mai apar Austria, Belgia, Grecia, Irlanda, Lituania, Luxemburg și Malta, țări care nu produc mașini. Unele dintre ele au piețe auto insignifiante și un parc auto redus, ceea ce înseamnă că impactul lor în lupta împotriva emisiilor globale de CO2 este vecin cu zero. Să ne gândim doar că în Malta sunt înmatriculate 375.000 de vehicule, în timp ce pe șoselele Indiei pârâie și scot fum un sfert de miliard de obiecte cu motor. E puțin probabil, deci, ca măsurile cerute să aibă un impact real asupra calității aerului din micile state europene.
Cui i-ar folosi, însă, interzicerea mașinilor pe benzină și motorină? În mod cert, Germaniei și, într-o oarecare măsură, Franței, producători auto majori care s-au pregătit intens pentru trecerea în masă la automobile electrice. Astfel, în aceeași săptămână în care maltezii și luxemburghezii făceau presiuni pentru reducerea noxelor, s-au întâmplat următoarele lucruri:
− BMW a anunțat că va lansa anul acesta cinci modele noi, complet electrice și că se bazează pe o creștere continuă pe piața chineză.
− Volkswagen a anunțat că vizează o revenire a vânzărilor la nivelul dinaintea pandemiei și că își va face cunoscută noua strategie referitoare la baterii și vehicule electrice.
− Tot Volkswagen cere autorităților de la Bruxelles un sprijin financiar ferm pentru construirea primei uzine de automobile electrice din Spania.
− Dacia anunță că va deschide pe 20 martie precomenzile pentru primul său model electric, Dacia Spring.
− Porsche anunță că-și va majora participația la constructorul croat de automobile electrice Rimac de la 15% la 24%.
Iar la începutul lunii februarie, Germania anunță că va acorda un ajutor de stat de 1 miliard de euro companiei Tesla Motors pentru construirea unei fabrici de baterii.