Mașini verzi pe pereți: 7 start-upuri care visează să rupă piața automobilelor electrice.

Piața mașinilor electrice va atinge un bilion de dolari până la finalul acestui deceniu. Asta înseamnă cifra 1 urmată de 12 zerouri și de semnul $. În engleză îi zice trillion.

Din acest corn al abundenței se vor îndopa pe săturate producătorii consacrați, care au simțit mirosul banilor cu ani în urmă și s-au reorientat. Dar pe lângă marii rechini mai înoată și peștișori care speră să prindă o feliuță din plăcinta electrică. Articolul de astăzi este despre câteva astfel de companii tinere care amenință să-i provoace pe marii jucători. Argumentele lor: inovație, entuziasm și...multe promisiuni.

1. Aspark (Japonia) – fondată în 2005, a oferit până acum servicii de inginerie pentru producătorii auto. A ajuns la un venit anual de 160 de milioane de dolari, cu 3500 de angajați în 25 de puncte de lucru din întreaga lume. În urmă cu câțiva ani s-a reorientat spre piața supermașinilor electrice, propunând prototipul Aspark Owl (foto sus) care se dorește a fi cea mai rapidă mașină electrică din lume. Owl are 1984 CP, o autonomie de 451 km, ajunge la 100 km/h în două secunde și la 300 km în 10 secunde. Are o viteză maximă de 400 km/h. Toți indicatorii de performanță sunt cei promiși de producător. Rămâne de văzut dacă mașinile de serie chiar vor atinge acești parametri. Aspark intenționează să fabrice doar 50 de exemplare care să fie vândute cu 2,5 milioane de dolari bucata. Lasă-ți loc la coadă.

boil

Bollinger B1

2. Bollinger Motors (Michigan, SUA) – un startup fondat în 2014 cu planul de a construi mașini electrice de teren. Cele două modele prezentate în 2017 (B1) și 2018 (B2)  vor intra în producție anul acesta (2021). Ambele au un motor de 614 CP, o autonomie de circa 300 km și vor costa de la 125.000 de dolari în sus. Compania a primit deja 6000 de precomenzi. N-a livrat nimic, dar pentru asta suntem aici: ca să așteptăm.

byt

Byton M-Byte

3. Byton (Hong Kong) – o companie sino-germană fondată în 2017 de foști angajați ai BMW și Nissan, înregistrată la Hong Kong. Fondatorii au plecat între timp, acuzând interferențe ale guvernului chinez și dificultăți financiare. Pachetul de control a fost preluat de companii chineze și treaba pare să meargă înainte, deși cu întârzieri, restructurări și concedieri de personal. În 2018, Byton a prezentat primul concept car . Mașina pe care mizează Byton este modelul M-Byte, un SUV despre care nu se știu multe detalii tehnice. Se știe doar că trebuia lansat în SUA în 2020, lucru care nu s-a întâmplat.

4. Faraday Future (SUA) – fondată în 2014 la Los Angeles de omul de afaceri chinez Jia Yueting. Compania s-a lansat anunțând planuri mărețe: o fabrică de un miliard de dolari în Nevada și o tehnologie care-i va face pe cei de la Tesla să plângă în batistă. Bineînțeles că lucrurile n-au stat chiar așa, compania sfârșind prin a prelua o fabrică veche Pirelli din care până acum nu a ieșit nicio mașină produsă în serie. Faraday au patru modele în portofoliu, toate cu termenul limită de intrare în producție depășit.

rim

Rimac CTWO

5. Rimac (Croația) – fondată în 2009 de un tânăr de 19 ani pe-atunci, Mate Rimac, care și-a început testele electrificând un BMW. Din greșelile pe care le-a făcut, Rimac a învățat cum se produce o mașină electrică. Și se pare că a învățat atât de bine încât Volkswagen a cumpărat 10% din acțiunile firmei în 2018. Până azi, compania a lansat doar câteva concepte cu performanțe foarte bune, dintre care se detașează CTWO, o nebunie de mașină cu o viteză maximă de 415 km/h, expusă la Salonul Auto de la Geneva în 2018. Până când vor ieși pe piață cu produse de serie, croații își plătesc facturile livrând sisteme de baterii pentru Aston Martin, SEAT, Jaguar și Koenigsegg.

riv

Rivian R1T

6. Rivian (SUA) – un (pretins, viitor, potențial, promis) producător de camionete electrice care a strâns de pe piața de capital un miliard și jumătate de dolari înainte să scoată pe șosele prima mașină. Un ajutor masiv a venit din partea gigantului Amazon care nu doar a investit 700 de milioane în tânăra companie, dar a și făcut o comandă de 100.000 de vehicule pentru flota proprie. Alte 600 de milioane au venit de la Ford. Calul de bătaie al Rivian este modelul R1T, care promite o autonomie de până la 600 de kilometri. Prețul de pornire anunțat: 75.000 de dolari.

lord

Lordstown Endurance

7. Lordstown (SUA) – o altă companie cu o capitalizare de piață uriașă (1,6 miliarde dolari) care nu a lansat încă nicio mașină. Fondată în 2018, Lordstown a anunțat în fiecare an succesiv că va rupe piața cu o serie de camionete electrice cu tracțiune integrală cum nu s-au mai pomenit. Lansarea a fost amânată an de an și rămâne de văzut dacă modelul Endurance, pe care se bazează Lordstown, chiar va livra performanțele pe care le promite: 600 de cai putere și o autonomie de peste 400 de kilometri. Prețul anunțat: 52.000 USD.

Dacă îți plac articolele noastre, te mai așteptăm pe aici. Ca să citești sau ca să îți faci asigurare RCA online în doi timpi și trei mișcări.

De la imaginație la realitate mai e un singur pas: producția.

Citește în continuare . . .

Oare cât o plăti James Bond la CASCO?

Cu aceeași mașină te poți duce la servici sau te poți fugări cu mafia rusă. Diferența e că o să plătești ceva mai mult pe asigurarea auto.

Și românii fac vehicule electrice! ATP Bus a fost testat cu succes.

O companie băimăreană a testat cu succes primul autobuz electric românesc.

Liderul auto european: presiunea trecerii la mașini electrice amenință industria auto.

Directorul general al Stellantis spune lucruri interesante.

Cel mai mic preț

în 60 de secunde.