Știați că prețul asigurării CASCO crește dacă pe mașina asigurată vă instalați un tun cu laser și două lansatoare de rachete sol-sol? De polița RCA nici nu mai vorbim în cazul în care și nimeriți pe careva cu ele.
Știați că rata de asigurare e mai mare dacă încercați să mergeți cu mașina respectivă în trecut sau în viitor? Știați, deasemenea, că veți plăti mai mult la CASCO - și poate și la asigurarea auto obligatorie - dacă veți goni cu 250 la oră prin Paris pentru a scăpa de mafia rusă care vă urmărește?
Știați. Sigur că știați.
Ce (poate) nu știați este că mașinile din filmele de acțiune, căci despre ele vorbeam mai sus, pot fi la rândul lor asigurate CASCO. De asta se ocupă firme de asigurări dedicate, aceleași care îi asigură și pe cascadori.
Deși nu știm din sursă sigură sumele vehiculate în astfel de tranzacții, putem estima, cu ajutorul site-urilor specializate, cam cât ar plăti Batman sau James Bond pentru a-și asigura bijuteriile auto înainte de a se avânta în cursele lor nebunești. Se iau în calcul, ca la orice asigurare, vârsta șoferului, apucăturile la volan, modificările aduse mașinii și regimul de utilizare a acesteia. Dacă ai 19 ani și obișnuiești să sari de pe poduri, o să plătești nițel mai mult.
Aston Martin-ul DB10 al lui James Bond
Legendarul erou al filmelor de acțiune a schimbat mai multe mașini de-a lungul timpului – a condus inclusiv Toyota, Mustang, Bentley și Lotus – dar marca lui definitorie a fost și a rămas Aston Martin. Spion britanic, mașină britanică, așa cum e și normal.
În filmul No Time To Die din 2014, Daniel Craig conduce un Aston Martin DB10, o mașină care costă de nouă cam jumătate de milion de dolari. Mașina din film s-a vândut ulterior la licitație cu aproape trei milioane, dar asta e altă discuție. Cert e că cei de la Cuvva au încercat să estimeze cam cât ar plăti James Bond ca să-și asigure mașina și le-a dat 81,000 de lire, adică aproape 100,000 EUR pe an. Poaate nu vi se pare mult, dar gândiți-vă că asigurarea auto media în UK e pe la 400 de lire. James Bond plătește de aproape 200 de ori mai mult. Nici nu vrem să ne gândim cât mai dă și pe RCA.
(Apropo: ai idee cât i-au plătit asigurările lui Mr. Bean după ce și-a înfipt McLaren-ul într-un copac?)
Lotus Esprit-ul lui James Bond
Cu aproape 40 de ani mai devreme, în The Spy Who Loved Me, Roger Moore conducea o altă mașină englezească: un Lotus Esprit. Dar nu era model de serie. I se mai adăugaseră niște mici accesorii: trăgea cu rachete și putea merge pe sub apă. Niște apucături destul de riscante atât pentru mașină cât și pentru ceilalți participanți la trafic (incluzând aici submarinele). Nota de plată estimată: 77,000 EUR pe an.
(Aici poți citi mai multe despre mașinile din seria James Bond)
DeLorean Time Machine din Back To The Future
Spre deosebire de AM-ului lui Bond, care merge doar în spațiu, de la A la B, DeLorean-ul profesorului „Doc” Brown din seria Back to the Future se deplasează și în timp. Asta presupune, pe de o parte, niște tuning serios, adică acel „capacitor de flux” care se declanșează când mașina atinge 140 km/h și, firește, nenumărate depășiri ale vitezei legale. Coroborând și vârsta lui Brown (67 de ani), dar și meseria lui deloc liniștitoare – savant nebun – cei de la QuoteZone au estimat o primă de asigurare de 185,000 EUR.
Ectomobilul din Ghost Busters
Mergeți la un asigurator și spuneți-i așa: am de asigurat o furgonetă Cadillac Miller-din 1959, pe care o voi folosi împreună cu încă doi amețiți ca să vânăm fantome prin catacombele New York-ului. Mașina nu va trece ITP-ul, dar nu putem renunța la ea pentru că – vedeți dumneavoastră? – am instalat pe ea niște echipamente explozive de care avem nevoie pentru vânătoare. De regulă, nu depășim viteza legală decât dacă primi o alertă de fantomă. Cât credeți că ne-ar costa un CASCO la mititica asta?
Răspuns: 67,000 EUR, că vă cunosc.
Mașinile Natașei Romanoff din Marvel
Dar să știți că puteți ieși mult mai ieftin dacă urmați exemplul Natașei Romanoff, personajul interpretat de Scarlett Johansson în seria Marvel. Faimoasa spioană și asasină antrenată de KGB conduce mașini ceva mai modeste – un BMW X3, un Corvette și chiar o Lada Niva – dar comportamentul ei la volan e mult mai civilizat decât al colegilor bărbați. Natașa folosește alte metode, mult mai rafinate, pentru a ucide, fapt pentru care site-ul Cuvva îi calculează o primă CASCO de „doar” 1700 EUR.
Dar Cadillac-ul lui Nea Mărin Miliardar?
Și cinematografia românească se poate lăuda cu câteva mașini-vedetă. De pildă, Cadillac-ul DeVille Cabrio, model 1969, pe care o conduc pe rând Amza Pellea și mafioții în celebra peliculă Nea Mărin Miliardar regizată de Sergiu Nicolaescu. Ne-ar interesa și pe noi să știm cu cât ar fi asigurată dacă Nea Mărin s-ar filma zilele noastre. Ne crezi sau nu, am cerut ofertă de la o firmă de asigurări. Dacă primim răspuns, dăm de veste.